Salds pret saldu projektā “Skaidrā prātā”
Viens no argumentiem, kāpēc jaunieši izvēlas veipu, ir “tas ir salds, garšīgs”. Tad nu projekta “Skaidrā prātā” (nr.2023-1-LV02-KA154-YOU-000146330 ) darba grupa ar Kaunatas vidusskolas skolēniem no dažādām klasēm un ķīmijas skolotāju Žannu Kisteri devās projekta ietvaros vispirms uz Rīgas P.Stradiņa Medicīnas vēstures muzeju, lai uzzinātu plašāk par cilvēka organismu un dažādu vielu ietekmi uz to. Turpinājumā projekta dalībnieki piedalījās Laimas Šokolādes darbnīcā lai noskaidrotu, kā top saldie gardumi, kādas ir konfekšu receptes un sastāvdaļas. Pārrunājot iegūto, skolēni atzina, ka saldumi, lai arī kopumā izmaksā dārgāk, bet veselībai nav kaitīgi kā tas ir ar veipu. Daudziem bija interesanti uzzināt, kā tiek iegūtas dažādas garšas, kas pavēra citu skatījumu uz ķīmijas priekšmetu. Vienlaicīgi jaunieši ieguva ierosmi, kā var izmantot dažādas idejas uzņēmējdarbībā.
Veips vai brīvība?
Jaunieši ne vienmēr ir pārliecināti, ka var kaut ko darīt sabiedrības labā skolas laikā, tāpēc īpaši priecē viņu iniciatīva par aktuāliem jautājumiem un vēlēšanās kaut ko mainīt uz labo pusi. Piedaloties JSPA organizētajās mācībās par Erasmus+ projektu realizēšanu, Kaunatas vidusskolas jauniešiem radās iespēja mēģināt ietekmēt vienaudžus, kuri ir izvēlējušies smēķēt un veipot. Viņu mērķis bija izstrādāt metodi, kas atbalstītu jauniešus atmest šo kaitīgo ieradumu, tādēļ 2023.gadā tika izstrādāts aktivitāšu plāns, kā uzrunāt vienaudžus un jaunākā vecuma bērnus Erasmus+ līdzdalības projektā “Skaidrā prātā”(nr.2023-1-LV02-KA154-YOU-000146330) biedrības “Miromida” vadībā.
Projektā tika paredzēts vispirms izpētīt smēkēšanas un veipošanas priekšnosacījumus: kāpēc jaunieši izvēlas šo nodarbību, kas ietekmē viņu izvēli. Aktivitāšu plānā tika paredzētas dažādas tikšanās – ar jogas treneri Ellu Šariginu, ar ārsta palīdzi Elitu Kudravsku, ar psiholoģi Sandru Opincāni, ar emociju treneri Lauru Mičuli – Šustu, ar koučiem Ivetu Graudiņu un Reini Širokovu, ar sportistiem Jēkabu Rēdlihu un Guntu Vaičuli, ar vegāniskās konditorejas ražotnes “Safira L” īpašnieci Lienīti Litavnieci,kā arī P.Stradiņa Medicīnas vēstures muzeja un Laimas šokolādes muzeja apmeklējums, šķēršlu trases kokos “Rāznas priedes” pārvarēšana.
Lai varētu uzrunāt pēc iespējas plašāku auditoriju, projektā tika iekļauta podkāstu ierakstīšana. Projekta sākumā -2023.gada septembrī - mācību nolūkos tika apmeklēta Grema studija Rīgā, kur jaunieši varēja uzzināt daudz noderīga par studijas ierīkošanu, materiālu izmantojumu, kvalitātes uzlabošanu, interviju vadīšanu un materiāla veidošanu. Podkāstu veidošanai tika piesaistīta Lika Kremer, podkāstu eksperte. Lai paplašinātu jauniešu iespējas darboties, tika izveidoti arī papildus 2 projekti projektā “JaKaMeKa” (Jauno kaunatiešu mediju klubs” un “JaKaMeKa līderiem”, ko atbalstīja Baltijas Mediju Izcilības Centrs un Google.
Noslēguma konferences “Veips vai brīvība?” laikā 2024.gada 12.-13.septembrī jaunieši no Rēzeknes novada skolām tika aicināti uzzināt par podkāstu veidošanu, veidot savus podkāstus. Konferences dalībnieki darbojās kopā dažādās darbnīcās gan diskutējot, gan krāsojot uzsaukumus pret veipiem, gan iepazīstot dažādus pieredzes stāstus par smēķēšanas kaitīgumu ar Kroma kolna brālības vadītāju Aleksandru Lubānu un Cēsu mazā teātra aktieriem izrādē “Distance”. Jaunieši izmēģināja dažādas fiziskās aktivitātes, sākot no viduslaiku cīņām un beidzot ar netradicionālo volejbolu, kā arī apguva argumentu metodi “52 atrunas”.
Analizējot paveikto gada laikā, projekta darba grupas jaunieši secināja, ka pašiem ir radušies daudzi argumenti, kā pārliecināt tos, kuri veipo, par pretējo. Arī grupas veipotāji ir nopietni domājuši par savu attieksmi pret veipošanu un ir ceļā uz atteikšanos no saldā kārdinājuma. Apkopojot aptaujas datus, ir vērojams smēķētāju skaita samazinājums, lai arī nav radikāls, bet “ledus ir iekustējies”. Daudzi aptaujātie atzina, ka nav gatavi uzreiz atteikties no veipošanas, bet ir ieinteresēti iegūt vairāk informācijas par veipu sastāvu un tā iedarbību uz veselību. Daudzus uzrunāja vegānisko produktu darbnīca un veselīgā uztura popularizēšana. ”Projekta “Skaidrā prātā” ietvaros tika ierakstīti 11 podkāsti un izveidots pieejams QR kods, kas tika izplatīts konferences dalībniekiem, kā arī izveidota metode “Kontaktpersona”, lai atbalstītu jauniešus, kuri ir gatavi atteikties no smēķēšanas un veipošanas. Tapšanas laikā projekta darba grupa devās uz apkaimes skolām, lai tiktos ar jauniešiem Ezernieku pamatskolā un Aglonas vidusskolā un izstāstītu par savu metodi. Izstrādātā metode ir ieviesta praksē, jo veips vēl aizvien daudziem jauniešiem ir vilinošs un maldina ar saldo garšu.
Ināra Paramonova
Kaunatas vidusskolas direktore
“Skolas soma” aktivitātes Kaunatas vidusskolā 2022./23.m.g.2.semestrī
Jau piecus gadus kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” nodrošina skolēniem valsts apmaksātu iespēju regulāri iepazīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, tā spēcinot lepnumu par savu valsti un tās cilvēkiem, iepazīt nozīmīgākos Latvijas arhitektūras objektus, vēsturiskās vietas, sasaistot mācību programmu ar reālajā pasaulē esošām vietām, personībām, pilnveidojot prasmes un iemaņas. Programma sekmē jaunu kultūras produktu veidošanu bērnu un jauniešu auditorijai, paaugstinot radošo profesionāļu nodarbinātību, kā arī veidojot nākotnes auditoriju.
Kaunatas vidusskolā 2022./23.m.g.2.semestrī tika nolemts izmantot līdzekļus muzejpedagoģisko nodarbību apmeklējumam un īpašu Latvijai nozīmīgu vēsturisku un kultūrvēsturisku objektu apmeklējumam. Tika apmeklēti 4 muzeji: Latgales Kultūrvēstures muzejs Rēzeknē, Ludzas Novadpētniecības muzejs, Naujenes Novadpētniecības muzejs un muzejs Rīgā “Ebreji Latvijā”.Skolēni piedalījās gan nodarbībās “Zemes dzīļu noslēpumi”(1.-2.kl.), gan “Senās spēles un rotaļas”(4.kl.), gan iepazina ebreju kultūras savdabību(7.-12.kl.) un meklēja savas dzimtas saknes (4.-6.kl), gan izdzīvoja Boņuka dienas nodarbībā “Cilvēka bērns”(5.-6.kl.). Ārpusskolas vide un neformāls laiks ļāva skolēniem citādāk paraudzīties uz jau zināmo, bet no jauna iepazīto pēc tam integrēt mācību procesā. Muzejpedagoģiskās programmas ļauj skolēniem darboties citā vidē un vairāk izjust vēstures autentiskumu, dabas dažādību, piemēram, Ludzas muzejā nodarbībā “Dzīvnieku valstī”. Muzejos ir arī iespēja darboties dažādās darbnīcās – Naujenes muzejā 6.un 8.klases skolēni apgleznoja stiklu; daudzi iepriekš pat nenojauta, ka viņiem piemīt tāda pacietība un fantāzija, kā rezultātā tapa suvenīrs pašam vai mammai. Latgales Kultūrvēstures muzejā 4.klases skolēni iemācījās vairākas senās rotaļas un deju soļus, ko vēlāk var izmantot kādā brīvā brīdī, lai uzlabotu klases saliedētību.
Vidusskolas klases devās mazliet tālāk un apmeklēja Rundāles pili un Līgatnes rehabilitātes centru. Baroka pērle, protams, 9.klašu skolēniem sniedza ieskatu 18.gs.arhitektūrā, kas tika aplūkota vizuālās mākslas stundās, un tā laika tikumos, tradīcijās, bet atjaunotais pils dārzs uzskatāmi pierādīja, cik daudz ir iespējams izdarīt, ja vien ir pacietība un zināšanas. Motormuzeja filiāles apmeklējums ļāva salīdzināt, cik tālu mūsdienās attīstījusies tehnika, cik ļoti ir mainījies ārējais izskats. Bauskas vecpilsētas un pils apskate sniedza pilnīgāku priekšstatu par vēsturisko ainu Latvijas vēsturē, kad Zemgalē notika cīņas par varu un brīvību. Līgatnes rehabilitācijas centrā 10.un 11.klasei bija iespēja sastapties ar salīdzinoši nesenu vēstures posmu, ko noteikti atceras vēl viņu vecvecāki. Līdz ar to bija interesanti iejusties viņu stāstītajā, ieraudzīt kopā dažādas detaļas, kas veido kultūrvēsturisko ainu 20.gs.2.pusē. Protams, jauniešiem radās daudz jautājumu, kāpēc nevarētu darīt to citādi, jo vērtības 21.gs.jau ir mainījušās – arī tas ir svarīgi, izprast rīcības cēloņus un sekas, jo jauniešu vecumposmā nostiprinās identitāte un vērtību sistēma.
Katru reizi izbraucot un atklājot kādu Latvijas stūrīti sev, paplašinās gan izpratne par savas valsts vēsturi, gan tās skaistumu, gan ir izpratne par valsts svētkiem, gan arī paplašinās priekšstats par to, kā tas, ko māca skolā, darbojas dzīvē, kā izskatās dzīvnieki, kas redzēti grāmatā, pilis, par ko stāsta vēsture. Atgriežoties no ceļojuma laikā un telpā, skolēna personība iegūst jaunas iespējas.
Latgales kultūrvēstures muzeja apmeklējums
19.aprīlī Kaunatas vidusskolas 5.a un 6.a devās uz Rēzekni, lai apmeklētu Latgales kultūrvēstures muzeja nodarbību “Cilvēka bērns”. Muzejā mūs īpaši laipni sagaidīja nodarbības vadītāja un novadīja izzinošu un arī izklaidējošu nodarbību. Sākumā bērni iepazinās ar J.Klīdzēja personību, viņa biogrāfijas datiem, daiļrades veikumu, dzīves kurioziem. Pēc tam apmeklētāji tika iepazīstināti ar interesantākajām J.Streiča filmas epizodēm. Nodarbības beigās bērni paši izspēlēja epizodi no filmas, izpaužot savu radošumu un atjautību. Paldies muzeja darbiniekiem par sagādāto iespēju laiku pavadīt lietderīgi, radoši un izzinoši!
"Velveta Trusis"
"Skolas soma" ietvaros, 16. decembrī pie sākumskolas bērniem viesojās Rēzeknes teātris "Joriks" ar izrādi bērniem "Velveta Trusis". Izrāde aizrauj bērnu fantāzijas uz brīnumaino rotaļlietu pasauli. Velveta Trusis drosmīgi stājas pretim visiem pārbaudījumiem un veiksmīgi tiek ar tiem galā. Viņa vēlme - kļūt īstam, piepildās.
Koncertlekcija "Citi zēni"
18. oktobrī "Skolas soma" ietvaros, 5.-12.klašu skolēniem bija iespēja noklausīties koncertlekciju, kurā uzstājās latviešu hiphopa un pop repa grupas "Citizēni" pārstāvji. Skolēni uzzināja interesantus mūzikas vēstures faktus, kuri tika arī atskaņoti. Dzirdēja populāru mūziķu dziesmas grupas līderu Roberta Memmēna un Dagņa Roziņa izpildījumā.